Nieuwsbrief Sprokkels 2024 nr. 83

Opgepast voor telefonische en e-mailfraude!

Onlangs werd Heemkunde West-Vlaanderen vzw het slachtoffer van oplichters. Na onderzoek is het vermoeden gerezen dat de daders een werkwijze hebben ontwikkeld die zich specifiek op verenigingen richten. We willen onze leden langs deze weg dan ook verwittigen voor deze oplichters, die op gewiekste wijze je verenigingskas willen plunderen.
Hoe gingen ze te werk bij Heemkunde West-Vlaanderen? Eerst krijgt de penningmeester of financiële verantwoordelijke een vriendelijke telefoon met de vraag of een bepaalde factuur werd ontvangen (in ons geval: voor de ontwikkeling van een nieuwe website). Kort daarop volgt dan een mail namens de voorzitter (of een andere bestuurder) waarin effectief wordt gevraagd een bepaald bedrag over te schrijven naar een rekeningnummer van de website-ontwikkelaar. Maar, uiteraard komt dat telefoontje niet van een bedrijf, maar van de oplichters, net als de mail.
Controleer dus altijd goed zo’n mail met een betalingsverzoek. Oplichters wijzigen de naam van de verzender van een mail vaak in deze van wiens identiteit ze willen overnemen. Let wel: het eigenlijk mailadres kan veel moeilijker worden vervangen (dan kan je altijd controleren in de adresbalk). In ons geval bleek de mail verzonden vanuit een mailadres van een Spaans immobiliënkantoor waarvan de website vermoedelijk was gehackt.
Oplichters maken ook vaak gebruik van zogenaamde ‘geldezels’, bankrekeningen die door misleide slachtoffers (die daardoor mededader worden) ter beschikking worden gesteld, maar vaak enkel als doorsluisrekening fungeren. Vaak is het gestolen geld na overschrijving ook moeilijk te recupereren.
Wees dus voorzichtig met plotse en onverwachte telefoons en mails met de vraag voor een betaling.
Oplichters kunnen vrij makkelijk aan gegevens (telefoons en mailadressen, namen) van bestuurders van verenigingen komen gezien die van vzw’s in het Belgisch Staatsblad en op (eigen) websites te vinden zijn. Je legt binnen je vereniging dus best een afspraak vast in verband met betalingen van grote bedragen.
Voorzichtigheid is de moeder der wijsheid!
Meer info over fraude en phishing – en wat je moet doen indien je toch slachtoffer wordt – kan je vinden op de website van de Vlaamse overheid. Maak er meteen een test van als je op de link klikt.