Nieuwsbrief Sprokkels 2024 nr. 83

Dag van het West-Vlaamse Onderzoek : zaterdag 19 oktober 2024

Rijksarchief Brugge – Predikherenrei 4A, Brugge – 13 u – 18 u.
Een samenwerking tussen Histories, Biekorf, De Leiegouw, Genootschap voor Geschiedenis en Heemkunde West-Vlaanderen.

Programma:
‘Vrouwen van papier: de ontsluiting van Guido Gezelles correspondentie met 200 vrouwen’ (Els Depuydt en Collyn Verlinde – Bibliotheek Biekorf)
‘Het verzonken eiland Testerep als spiegel voor 5000 jaar kustevolutie’ (Soetkin Vervust – VUB)
‘Landen van belofte? Migratie van en naar Brugge tijdens de late middeleeuwen’ (Bart Lambert – VUB)

Na de koffiepauze:
‘Gebouwde geschienissen. Wat bouwhistorisch onderzoek ons kan leren over erfgoed in West-Vlaanderen’ (Vincent Debonne – Agentschap Onroerend Erfgoed)
‘Dagboeken: een belangrijke bron voor een sociale geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog’ (Koen Aerts – UGent)
‘Laatste woorden, de afscheidsbrieven van geëxecuteerde verzetsmensen’ (Dany Neudt – VUB, vzw Helden van het Verzet)

Afsluitende receptie.

Inschrijvingen gebeuren via deze link.
Deelname aan het programma kost voor leden van de organiserende verenigingen 5 euro. Niet-leden betalen 10 euro.
Heemkringen die via een stand hun kringwerking willen promoten kunnen dit aanduiden op het inschrijvingsformulier.
Meer inlichtingen vindt u hier.

Belangrijk. Opnieuw bieden we onze leden de mogelijkheid op deze studienamiddag een infotafel en/of boekenstand op te zetten. Geïnteresseerden krijgen een tafel te beschikking tegen inschrijvingsprijs voor de dag. Zie voor meer info en inschrijvingen: https://histories.pub/westvlaamsonderzoek.