Nieuwsbrief Sprokkels 2024 nr. 81

Geschied- en Heemkundige Kring ‘Het Houtland Torhout’
Geleid bezoek aan Damme

Zaterdag 4 mei 2024 om 14 uur.
Start aan het stadhuis van Damme, Markplein. Carpooling om 13 ur (parking achterkant station Torhout)
Prijs: 3 euro voor leden (6 euro voor niet-leden).
Inschrijven voor 29 april  Alle inlichtingen: ghkhoutland@gmail.com of 050 21 18 89.
Via het Zwin was Brugge bereikbaar. Langs de Zwinmonding lag de stad Damme. Door die positie groeide de stad explosief. Honderden schepen passeerden. Door de verzanding van het Zwin werd de doorvaart moeilijker. Grote schepen moesten overgeladen worden naar platbodems in Damme. De pakhuizen daar bevatten onder meer wijn, peper, zilver, huiden.
We wandelen door het historische hart van Damme langs de prachtige monumenten en de stille getuigen van een roemrijk verleden. Tijdens onze wandeling bekijken we ook het rijke interieur O.L.V. Hemelvaartkerk met z’n robuuste toren.