Nieuwsbrief Sprokkels 2023 nr. 76

Heemprijs 2023

Op zaterdag 24 juni vond de jaarlijkse heemdag van Heemkunde West-Vlaanderen plaats. Afspraak van het gebeuren was de gemeente Wevelgem. Bij het afsluiten van de dag werd de jaarlijkse heemprijs uitgereikt. Er waren twee winnaars: Stijn David met ‘Hoe de Tieltse ijzergieterij De Coster-Van de Velde de brouwerswereld veroverde’ (Heemkring de Roede van Tielt) en Jacques Viaene met ‘De geschiedenis van klooster en rustoord Sint-Vincentius a Paulo van Kachtem (Heemkring Ten Mandere – Izegem).
Van harte proficiat !

Er werden tien artikels ingezonden. Om in aanmerking te komen moest het artikel in 2021 of 2022 in een West-Vlaams heemkundig tijdschrift gepubliceerd zijn.
Dit waren de deelnemende bijdragen:
1 De Vlaamsche Vrienden vieren 100 jaar toneel in Reningelst door Patrick BOONE verschenen in Aan de Schreve.
2 Vele nakomelingen ‘vanderbauw(h)ede’ op het Waregems bauweedehof na 1700 door André BRAET verschenen in 50ste Jaarboek van de Geschied- en heemkundige kring ‘De Gaverstreke’ – 2022.
3 Hoe de Tieltse ijzergieterij De Coster-Van de Velde de brouwerswereld veroverde door Stijn DAVID verschenen in De Roede van Tielt – 2021.
4 Het Meulebeekse verleden van de Dikke van Dale door Iñez DEMARREZ verschenen in De Roede van Tielt – 2021.
5 Het Obiit en wapenschild van Graaf Henri d’Udekem d’Acoz door Graaf Bernard d’UDEKEM d’ACOZ verschenen in Aan de Schreve – 2022.
6 De jutefabrieken van de Etablissements Vandesmet in Abele en Poperinge door Sophie GRUWEZ verschenen in Aan de Schreve – 2022.
7 De Sint-Andrieskapel, verborgen neogotische parel en getuigenis van een markante fase uit de Tieltse sociale geschiedenis door Rita Marichael & Berenice Vanrenterghem verschenen in De Roede van Tielt – 2021.
8 De ijskelder en het paviljoen van kasteel Couthof te Proven door Dries VANHOVE verschenen in Aan de Schreve – 2022.
9 De geschiedenis van klooster en rustoord Sint-Vincentius a Paulo van Kachtem door Jacques VIAENE verschenen in Ten Mandere – 2021.
10 Archeologisch onderzoek Lobeekstraat – De Maurissenstraat door Frederik VYNCKIER verschenen in Leiesprokkels – 2021-22.

De jury merkte op dat er zou meer tijd mogen gaan in het vermijden van taalfouten, onvolledige bijschriften, enzovoort. Maar klaagde nog meer over de moeilijkheid van de keuze die ze moest maken. Nagenoeg alle inzendingen waren gelijkwaardig en waren van een vrij goed niveau.

Aan alle deelnemers: bedankt voor uw bijdrage! We hopen dat nog meer mensen nu met goesting jullie artikels ter hand nemen om te duiken in ons boeiend verleden!

En misschien vind je er de inspiratie voor een artikel dat meedingt in 2024!

.