Wibilinga viert 5000 bladzijden Wevelgemse geschiedenis.

Heemkundige kring Wibilinga vierde op zaterdag 25 november feest. Hun tijdschrift dat dezelfde naam draagt, overschreed dit jaar de kaap van 5000 bladzijden. De cijfers ogen indrukwekkend: 36 jaargangen, 475 artikels, 135 auteurs… Het tijdschrift is stilletjes aan een geschiedkundig artikel op zichzelf waard.
De heemkring bestaat sinds 1987. Het eerste tijdschrift dateert van 1988. In die eerste uitgave met Philippe Vandenbroucke als redacteur, vond je onder meer een artikel over de Sint-Hilariuskerk van Philippe Despriet en een stuk over Richard Rots die op 84-jarige leeftijd was overleden, van de hand van Oscar De Winter.
Het tijdschirft verscheen onafgebroken tot op heden, 36 jaar lang. Er zijn ondertussen 108 nummers verschenen. We tellen in totaal 475 artikels waaronder 10 themanummers, 134 nummers die deel uitmaken van artikelenreeksen die over meerdere publicaties werden gespreid en 331 verschillende artikels. Alles samen maakt dat 5.231 pagina’s.
De topschrijver is  Ludo Vanhove die zomaar even 810 bladzijden volschreef, verspreid over 42 artikels. Ook Philippe Haeyaert, Lothair Vanoverbeke en Rudy Neve schreven meer dan 300 bladzijden. Op de vijfde plaats prijkt Renée Martheleur.
Het tijdschrift is ook een verzamelobject geworden, heel wat van de aanwezigen waren geabonneerd van bij het begin hoewel ze vaak enkele publicaties missen in hun verzameling. Wie alle nummers wil doornemen kan vanzelfsprekend terecht bij Wibilinga of in de Bib in het Park..
Philippe Vandenbroucke was redacteur van 1988 tot 2003, waarna Freddy Tyberghein het overnam tot 2015. Sinds 2015 is Paul Poppe de redacteur. Opmerkelijk is ook de diversiteit aan onderwerpen die werden behandeld. “Het gaat vanzelfsprekend vaak over de oorlog en het vlas”, vertelt Paul Poppe. “De publicaties geven ook een inkijk in het familie- en verenigingsleven van toen. Over de sport, waar de geschiedenis van Gent-Wevelgem uiteraard uitgebreid verteld wordt. Maar ook de cafés, de brouwerijen en het familieleven kwamen aan bod.”
Tijdens de feestviering mochten enkele trouwe lezers hun appreciatie over tijdschrift Wibilinga uiten. Bart Blomme van de Izegemse heemkring Ten Mandere leest het altijd aandachtig uit, vertelt hij. “Maar noem het alstublieft geen ‘boekske’”, wees hij Paul Poppe terecht over zijn eerder woordgebruik. “Noem het met recht en reden een tijdschrift!”