Geschied- en Heemkundige Kring Het Houtland Torhout:
Het Romeinse wegennet in West-Vlaanderen

Al in de 19de eeuw werd onderzoek gevoerd naar het Romeinse wegennet in België. In Oost- en West-Vlaanderen is ondanks de lange onderzoeksperiode nog veel onbekend. De laatste decennia wordt aangenomen dat er een aantal bovenlokale wegen aanwezig waren. Het exacte traject van die wegen is echter onbekend. Onderzoek in de 21ste eeuw toont aan dat we die steeds beter kunnen lokaliseren via landschapsarcheologie. Met nieuwe technieken wordt het steeds beter mogelijk om te kunnen veronderstellen waar ze liepen.
Daarnaast zijn heel wat minder aangenomen wegen vanaf de Romeinse periode tot vandaag steeds in gebruik. Meer onderzoek zal toelaten om steeds beter aan te duiden wat onafgebroken vanuit de Romeinse tot bij ons is geraakt.

Uitzonderlijk is een kaart van de Romeinse periode. Op de afbeelding hier boven vind je een fragment van de Peutinger kaart met daar op enkele nog bekende locaties die tot Gallia Belgica behoorden, zoals Viroviacum(Wervik), Gesogiacoquod nunc Bononia of (Boulogne-sur-Mer), Ca(st)elloMenapior(um) of (Cassel)

Gerben Verbrugghe schreef zijn masterproef over dit onderwerp waarbij hij geografie, archeologie en historisch onderzoek combineerde om het Romeinse wegennet te bestuderen.

Wanneer: maandag 19 februari 2024, 20u Vanaf 19.30u zijn we aanwezig.
Waar:       CC de Brouckere, congreszaal, Aartrijkestraat 6, Torhout
Prijs:         leden gratis (ieder gezinslid wordt beschouwd als lid) – niet-leden 5 euro