Geschied- en Heemkundige Kring Het Houtland Torhout:

Vlas : verleden, heden en toekomst

De Egyptenaren wikkelden hun mummies in linnen. Zonder vlas geen kunstwerken in (lijn)olieverf op (linnen)doek. De eeuwenoude textielbewerking werd een specialiteit in Vlaanderen, bij uitstek in de streek rond Kortrijk. Wat betekent vlas slijten, roten, kapellen, hekelen en zwingelen?

De vlasvezelbewerkingen werden in de 20ste eeuw grotendeels geïndustrialiseerd. Inmiddels is er geen enkele van de toen opgetrokken vlasroterijen nog in werking. Maar dat betekent niet dat vlas niet meer geteeld wordt en nog minder dat er geen toekomst meer voor is.

Spreekster Greet Verschatse (°1958) is historica en werkte tot voor kort als wetenschappelijk medewerker in Texture, het museum over vlas in Kortrijk, en vertelt ons het verhaal van vlas vroeger, vandaag en morgen.

Wanneer:   donderdag 18 januari 2024, 20u
Waar:         Cultureel Centrum de Brouckere, congreszaal, Aartrijkestraat 6, Torhout
Prijs:           leden gratis (ieder gezinslid wordt beschouwd als lid) – niet-leden 5 euro