Nieuwsbrief Sprokkels 2023 nr. 78

Heemkring ‘De Zonnebeekse Heemvrienden’:
voordrachten ‘Verzet en collaboratie in Groot-Zonnebeke en wijde omgeving’ en ‘Burgers op de vlucht voor de Grote Oorlog’.

.

In 2022 verscheen van auteur Kurt Ravyts het inmiddels uitverkochte boek ‘Burgeroorlog in
Beselare’, een diepgaande studie over de razzia van 23 juli 1944 en de nasleep ervan. Bij de studie voor dat boek stootte de auteur op een grote hoeveelheid bronnenmateriaal met betrekken tot collaboratie en verzet in Groot-Zonnebeke en wijde omgeving. De drang om met dit materiaal iets te doen was bij Kurt te intens en begin dit jaar werd in samenspraak met De Zonnebeekse Heemvrienden beslist om opnieuw een boek over dit geladen onderwerp met de kleine en grote tragedies die daarmee gepaard gingen uit te geven.
Naarmate zijn bronnenstudie vorderde oordeelde Kurt dat een uitgave in meerdere delen noodzakelijk was en voorlopig zijn vier boekdelen voorzien waarvan het eerste zal verschijnen op 15 maart 2024. De auteur zoomt in op de (deel)gemeenten Beselare, Zonnebeke en Passendale, maar ook op de gemeente Woesten en de stad Ieper.
Bijna 80 jaar na de feiten beantwoordt Kurt Ravyts via nieuwe archiefgegevens de resterende vragen over het hoe en waarom van de razzia’s van 23 juli 1944 en 31 juli 1944 in Beselare en Passendale.
Hij legt u in dit eerste boekdeel uit hoe bij de collaboratie de schrik voor de politieke tegenstander in het voorjaar en vroege zomer van 1944 in Beselare tot het doorgeven van naamlijsten leidde, hij neemt u mee naar aspecten van de collaboratie in Woesten (het “Klein Berlijn” van de Westhoek), naar het verhaal van de radicale collaboratie in de stad Ieper en naar de escalerende burgeroorlog tussen Partizanen en de bezetter, die samen met zijn radicale trawanten in Roeselare en omgeving de razzia van 31 juli 1944 in Passendale uitlokte.
Voor het eerst wordt ook de geschiedenis van de collaboratie en repressie in Zonnebeke voorgesteld.
In het hoofdstuk over Passendale maakt de auteur via de lotgevallen van burgemeester-notaris
André Camerlynck het delicate karakter van besturen tijdens de bezetting concreet.
Tot slot wordt voor de eerste keer in de lokale oorlogshistoriografie over WOII een hoofdstuk gewijd aan de actieradius van de aan de Feldgendarmerie Ieper verbonden Vlaamse Zivilfhanders (“Gestapo’s”) en Hilfsfeldgendarmen in de regio Ieper. Deze “bloedhonden” zorgden in de regio Ieper via hun intensieve medewerking met de bezetter in de lente en zomer van 1944 voor de deportatie van enkele honderden werkweigeraars naar Duitsland.
Na de lezing zal er een mogelijkheid zijn om in te tekenen op het eerste boekdeel.

Nadien volgt er nog een toelichting over het project ‘databank van ‘Burgers op de vlucht voor de Groote Oorlog’ om 20.30 uur.

Datum: 6 november 2023.
Plaats: OC ’t gelevelt, Geluveldplaats te Geluveld.
Aanvang 19 uur en om 20.30 uur.
Inkom: leden: 5 euro, niet leden: 10 euro.