De ‘Dag van het West-Vlaamse onderzoek:
Geschiedenis-Kunstwetenschappen-Archeologie’ was een succes over de ganse lijn.

Op 7 oktober trokken een70-tal geïnteresseerden richting KULAK om zich te verdiepen in erfgoed.
Na het kopje koffie werden we door gastheer Paul Trio verwelkomt. De Gentse professor Jan Dumolyn mocht de spits afbijten met zijn referaat ‘De vele levens van de Bourgondiërs: tussen academie, popularisering, verhaal en canon.’ Daarbij ging hij enkele controversiële standpunten niet uit de weg.
Daarna werden de 15de-eeuwse Brugse renteboeken onder de loep genomen. Jan Verheyen bracht deze uitleg. Het referaat van Lennert Lapeere leerde ons iets meer over Ieper en zijn laatmiddeleeuwse buitenwijken.
Vóór de middag mocht Maarten Larmuseau het eerste deel afsluiten met het project MEMOR voor West-Vlamingen.
Tijdens de lunch konden we kennismaken met enkele West-Vlaamse erfgoedverenigingen.
In de namiddag werden enkele vrijwilligersprojecten voorgesteld. Laurent Inghelbrecht had het over burgerwetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van zijn getuigenis bewees hij dat vrijwilligers in onderzoeksprojecten een basisrol kunnen spelen.
Vanuit Heemkunde West-Vlaanderen bracht Martijn Vandenbroucke de resultaten van ons eigen project ‘West-Vlaanderen verpoppt’. Peter Heyman rondde dit deel af met uitleg over de databank ODIS.
Na de koffiepauze werd de draad terug opgenomen met enkele historische onderzoeken.
Emma D’haene had het over vroegmoderne kermisvieringen in het graafschap Vlaanderen. Laura Nys behandelde het delicate onderwerp rond jongeren en gevoelens in het Rijksopvoedingsgesticht van Brugge. Koenraad Vandenbussche tenslotte belichtte de Bundels van het Brugse Vrije die in het Rijksarchief Brugge bewaard worden.
De dag werd afgesloten met een receptie.
Bij het lezen van het bovenstaande verslag rijst ook bij u wellicht de terechte vraag: ‘Wanneer is de volgende editie gepland?’
Uw verslaggever van dienst, Bart Blomme.

.