Archeologisch-historische kring van Koekelaere en omgeving ‘Spaenhiers vzw”-‘:
Bezoek: Cichorei-asten en cinema: labeur en onstpanning
.

De welstand heeft de ‘krotte’ of cichorei (Cichorium sativum) uit de winkelrekken verdreven. Er worden aan het product nl. gedroogde en gemalenwortelen van de cichoreiplant, nochtans heel wat helende eigenschappentoegewezen: aansterkend, bloedzuiverend, galdrijvend, koortswerend, laxerend, urinedrijvend, zijn enkele van haar weldadige kwaliteiten.  Jarenlang werd een schepje van deze smaakversterker bij de koffie gevoegd. Ook Koekelare had ooit een cichorei-ast: https://www.souvenhiers.be/Media/Detail/9984.
Lichtervelde was een centrum van de cichorei en de ast-seizoenarbeiders. De ast van Marc Cappelle was tot 2004 actief en kreeg ondertussen een mooie herbestemming. De passie voor cichorei heeft Marc niet meer losgelaten.
Na een bezoekje aan deze voormalige ast worden we in ‘Cinema De Keizer’ onthaald op koffie en taart door Stephanie Caset. We krijgen een rondleiding en beschikken daarna over een cinemazaal om enkele nooit geziene filmfragmenten uit ons archief te vertonen.
Zowel de Ast Cappelle als Ciné De Keizer hebben een ongekende band met Spaenhiers en Koekelare. Deze mysteries reserveren we voorde deelnemers… Nagenieten kan in de oergezellige ‘bar Agnes’

Datum: 18 november 2023.
Plaats: Ast Cappelle – Cinema De Keizer, carpooling vanop parking De Buidel, Ringlaan Koekelare.
Aanvang 13 uur.
Inkom: leden: 15 euro (koffie, taart, film en rondleidingen).
Vooraf inschrijven op info@spaenhiers.be of sms naar 0473/982457.