Nieuwsbrief Sprokkels 2023 nr. 77

Geschied- en Heemkundige Kring ‘Het Houtland Torhout vzw’: Starterscursus Heemkundig onderzoek.

Heemkundigen zoeken het lokale verhaal. Dat lokale kan het dorp/de stad, maar ook de straat, of twee dorpen of zelfs een regio zijn. Binnen die aardrijkskundige omschrijving wonen mensen. Wat zij meemaakten, hoe evoluties plaats vonden en eventueel zelfs het waarom, proberen we te achterhalen door onderzoek.
Maar hoe start je met je onderzoek? De kring organiseert drie sessies voor wie zelf aan de slag wil, maar niet goed weet hoe ermee te starten. Het programma ziet er (ongeveer) als volgt uit:
In de eerste sessie halen we enkele basisideeën van correct historisch onderzoek aan. Hoe vermijd je valkuilen waardoor je dubbel werk hebt of dat je in een foute richting zoekt? Tegelijk gaan we meteen enkele bronnen verkennen die je nodig hebt voor het verhaal van een familie (stamboom, burgerlijke stand).
In de tweede sessie ligt de focus op het verhaal van een bepaalde plaats. We proberen aan te geven hoe je informatie kan vinden over je/een huis zelf en/of de locatie waar zich bevindt.
In de derde en laatste sessie bekijken we enkele aanvullende bronnen. Wat leveren zij van informatie en hoe schakel je ze in je onderzoek. We denken aan bronnen met betrekking op legerdienst, beroepsactiviteiten, kranten, enz.
De cursus is bedoeld voor mensen met geen of beperkte ervaring in onderzoek. De focus ligt voornamelijk op de 19de-20ste eeuw. Het kunnen lezen van oud schrift is geen must. Mogelijk zal je nadien daar nog moeten voor oefenen.
Voorkeur wordt gegeven aan deelname aan alle sessies.
Lesgever is historicus Hendrik Vandeginste. Door zijn ervaring zal hij in het bijzonder ingaan op de Torhoutse context.

Zaterdag 30 september, 14 en 28 oktober, telkens van 14 uur tot 17 uur.
CC de Brouckere, Aartrijkestraat 6, Torhout, zaal 2
prijs: leden: 5 euro per sessie, 12 euro voor de reeks
niet-leden: 8 euro per sessie, 20 euro voor de reeks.

Inschrijven kan t.e.m. 27 september
– betaling op BE45 4738 3527 0189 van Geschied- en Heemkundige Kring,
Tulpenstraat 6, 8820 Torhout met vermelding ‘cursus’ en welke sessies.
- namen van alle deelnemers bezorgen aan de ghkhoutland@gmail.com of
Gilberte (050/21 18 89).

.