Nieuwsbrief Sprokkels 2023 nr. 77

Geschied- en Heemkundige Kring ‘Het Houtland Torhout vzw’:uitstap: Daar komen de schutters!

Op zaterdag 7 oktober 2023 richten we een boeiende dagreis in naar Frans-Vlaanderen en Noord-Frankrijk met als thema het belang van de boogschutters in de geschiedenis. Onze bestuursleden Marc Decorte en Jan Dedeyne nemen je heel de dag mee op sleeptouw.
Wat staat er op het programma?
Via het historievolle Sint-Winoksbergen en enkele typisch Frans-Vlaamse dorpjes bereiken we Watten met zijn abdij-ruïne met de ons welbekende graven Robrecht de Fries en Diederik van de Elzas.
We genieten van het uitzicht bij de hoog gelegen Molen van Watten en wandelen afdalend langs het boogschutterterrein en het kerkhof, waar de familienamen opvallend Vlaams klinken.
We bezoeken het interessante museum van de Boogschutterij in Watten en merken dat deze traditie een stuk gemeenschappelijk erfgoed is van zowel Frans-, Belgisch als Zeeuws-Vlaanderen.
Middagmalen doen we in ‘Herberghe d’Hope’ in het kleine Volkerinckhove.
’s Namiddags rijden we nog een stuk zuidelijker, naar Azincourt, waar het sterk vernieuwde museum van de Slag bij Azincourt ons een dieper inzicht geeft in de Honderdjarige Oorlog en
belang van de boogschutterij daarbij.
Afsluitend verkennen we met de bus nog het toenmalige slagveld en genieten we even van het intieme Franse dorpje Tramecourt.

Zaterdag 7 oktober 2023 vertrek om 7.30 uur op de parking achterkant station.
prijs: leden: 65 euro, niet-leden: 70 euro
Inlichtingen en inschrijvingen via ghkhoutland@gmail.com of Gilberte (050/21 18 99)

.