Nieuwsbrief Sprokkels 2023 nr. 75

Heemkring Gestella – Gistel: Lezing: ‘De ‘Beginnen’ binnen ’s Heerwoutermansambacht een vervolg op het verzwolgen Testerep’. 21 april 2023.

De lezing van Frank Goeminne gaat over de grenzen van de gemeenten, parochies, heerlijkheden van het Heer Woutersmanambacht die baljuw over het grondgebied van Oostende was gedurende enkele eeuwen van 26° tot 37° Begin en 38° Begin versus Oostende.
In dit deel van de geschiedenis wordt er op zoek gegaan naar de geschiedkundige omschrijving van toen, afgeleid uit kaarten en informatie gevonden in o.a. het Rijksarchief; dit alles sluit aan bij het feit dat het eiland Testerep overspoeld werd door de zee en vast land werd.

Deze avond krijgt elke aanwezige een kaart en legende ter beschikking zodat de voordracht goed kan gevolgd worden.
De lezing gaat door om 19.00 uur in de zaal de Tap op de Grote Markt in Gistel. De inkom is €5 voor de leden alsook voor de inwonende partner. Niet-leden betalen €8. De vrijetijdspas is die avond van toepassing.