Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 73

Heemkring Ten Mandere Izegem. Tentoonstelling:
Het gebeurde 50 jaar geleden in Izegem… 1972.

Naar jaarlijkse gewoonte nodigt de Izegemse heemkring u uit voor de tentoonstelling ’50 jaar geleden… Het gebeurde in 1972 in Izegem’.
Tussen 17 december 2022 en 15 januari 2023 is het weer zover! Ten Mandere katapulteert u dan terug naar 50 jaar terug: het jaar 1972.

Harmonie Leo XIII vierde toen haar 50-jarig bestaan en de Izegemse studentenclub ‘Moeder Ghistelbeke’ had toen ‘nog maar’ 15 jaar op de teller staan.
De Duitse stad Siegen had een boontje voor Izegem, want in het weekend van 22 en 23 april vonden er heuse verbroederingsfeesten plaats. Drie militairen kwamen bij die gelegenheid vanuit Siegen te voet naar Izegem.
Af en toe werd er een nieuwe winkel geopend: Wie kent er nog ‘Roodkapje’, dé plaats waar alles voor de aanstaande baby kon gekocht worden?
Moderne vrouwen deden dan weer de was in wassalon ‘Miele’ bij de Paterskerk.
Ten Mandere presenteerde het dagboek van Vandewalle, Mia Deprez stelde tentoon in eigen stad en Eric Bruneel werd een ‘gewichtig’ kunstenaar genoemd.

Dit en nog veel meer kunt u terugvinden op de tentoonstelling in de Erasmuszaal van de bibliotheek tijdens de openingsuren van de bib.