Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 73

Koninklijke heemkring Aan de Schreve:
voordracht: Oorlogsvondsten ’14-’18.

Zelfs 100 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog blijven er maar zaken opduiken uit die ongelofelijke wereldbrand. Van tandenborstels, melkpotjes, knopen, onontplofte munitie tot opium. Is daar een verklaring voor? Hoe herken je deze zaken? Hoe bewaar je ze? Hoe zit het met de wetgeving? Mag je alles houden wat je vindt? Hoe ga je om met metaaldetectie en de beschermde gebieden rond de slagvelden? Legerkampen rond Poperinge? Er blijken hier Chinezen te hebben verbleven te Poperinge? Een rangeerstation op ‘De Ouderdom’? De Britse marine in Reningelst? Wat blijft er nog van over? Op al deze vragen zal ons gepassioneerd lid Jan Verdoodt meer duidelijkheid brengen tijdens die thema-avond. De naamsbekendheid en de goede reputatie van Jan, zelf een verwoed WOI-verzamelaar, is ondertussen niet onopgemerkt gebleven waardoor hij al tal van overheden en privé- organisaties deskundig heeft kunnen bijstaan bij het aantreffen en identificeren van dergelijke oorlogsvondsten.
Datum: Vrijdag 9 december 2022
Plaats van afspraak: CC Ghybe (Poperinge)
Aanvang: 20:00 uur
Toegang: niet-leden 5 EUR, leden 3 EUR, steunende leden 1 gratis gezinslid, ereleden 2 gratis