Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 71

De Poperinghenaar
Het pretpark in de komische film 1910-1930

De heemkring ‘De Poperinghenaar’ keert terug in de filmhistorie en laat ons kennis maken met de films en acteurs waarvoor de Poperingenaars begin vorige eeuw naar de cinema gingen.
Een pretpark, een attractiepark, een lunapark, hadden we 100 jaar geleden in Poperinge de vraag gesteld ‘wat is dit?’ dan zouden er weinigen hierop het juiste antwoord gegeven hebben.
Slechts door de kranten en uiteindelijk de filmindustrie  kwam men op de hoogte van dit nieuw amusements-fenomeen dat uit de VS kwam overgewaaid.
Door de vele grappige familie-attracties was dit een geliefkoosd onderwerp in de komische film van de vorige eeuw.
Toen zulke films in Europa werden getoond groeide de belangstelling bij de plaatselijke bevolking. Wat uiteindelijk resulteerde in de opkomst van meer bescheiden 'pretparken': Meli-park Bellewaerde, Aviflora, Bouwdewijnpark...
Deze films werden ook vertoond in Poperinge. De mensen keken hun ogen uit op deze Amerikaanse attracties. Eerst in documentaire films en later lachten ze zich een bult met wat de grote komieken van het witte doek presteerden in die pretparken.
Ons bestuurslid Stefaan Cossey, notoir kenner van de komische, de slapstick-, de stille en sprekende films uit de vorige eeuw, neemt ons mee in de 'gouden jaren van de komedie' en naar de cinema in Poperinge tussen de twee wereldoorlogen en zoals bijna 100 jaar geleden zal je je amuseren en lachen met de avonturen in de komische film. Kortom een avond zoals vroeger, met warm vermaak.

Vrijdag 2 december 2022 om 20 u.
in zaal De Stadsschaal (Gasthuisstraat 71 Poperinge)
Niet-leden: 5 euro
Gewone leden: 3 euro
Steunende leden: 1 persoon gratis per gezin
Ereleden: 2 personen gratis per gezin.