Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 71

Heemkring De Poperinghenaar:
Lezing: Waarom zitten mensen verkeerd op een ezel?

Lezing met powerpointmontage door Willy Tillie
Vrijdag 11 november 2022 om 20.00 u.
CC Ghybe St.-Annastraat Poperinge

Als jongetje van een jaar of vijf herinner ik me nog de Historische Stoet die voor de nieuw gekozen burgemeester, Lucien Deschodt, door de straten trok. Er kwam ook een ezel voorbij waarop iemand verkeerd zat, die voortdurend klopte op een kei die op het achterwerk van de ezel lag. 'Dat is Meester Ghybe!' zeiden de omstaanders. Wie dat was en waarom hij nu precies omgekeerd op een ezel zat, dat vroeg ik me niet af.
20 jaar later gaf ik les in het VTI en ik probeerde zoveel mogelijk mijn leerlingen in contact te brengen met de lokale geschiedenis. Plots toonde een van mijn leerlingen een foto met daarop een vrouw die verkeerd op een ezel zat ergens in de Landes (F). Ik vroeg me af of er ook nog een soort vrouwelijke Ghybes bestond in Frankrijk. Maar gaandeweg viel ik van de ene verbazing in de andere. In 1981 stonden we in de stad Gabrovo in Bulgarije plots oog in oog met een monument waarop iemand verkeerd op een ezel zat, in 1995 tijdens een reis naar China hing er in een van de restaurants een prent met iemand verkeerd op een ezel, in 2004 zagen we in Volubilis (Marokko) een prachtige vloermozaïek met de voorstelling van iemand die verkeerd op een ezel zit, in hetzelfde jaar zie ik in de krant van onze Turkse gids twee prenten met iemand verkeerd op een ezel, ... hoe was dat mogelijk?
Het was blijkbaar niet een uniek Poperings gebeuren!
Het was zeker ook een ideaal thema om te spotten met illustere figuren o.a. Napoleon, Keizer Wilhelm, Kadafi, Obama, enz.
Natuurlijk mogen we ook Meester Ghybe in de lokale kunst en de reclame niet vergeten met o.a. Lucien De Gheus, Roger Vansevenant en de Langhoirs Victorinen.
We eindigen de avond met enkele losstaande gevallen, waarvoor we niet direct een precieze verklaring hebben. In totaal passeren ongeveer 250 foto's en prenten de revue.
We wensen jullie veel kijk- en luistergenot! (Willy Tillie)

Organisatie: Heemkring De Poperinghenaar
Toegang: Niet-leden: 5 Euro
Gewone leden: 3 Euro
Steunende leden: 1 persoon gratis per gezin
Ereleden: 2 personen gratis per gezin.