Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 70

Geschied- en heemkundige kring Het Houtland-Torhout:
Voordracht: van pest tot corona: een geschiedenis van epidemieën in ons land.

Tot zo’n 100 jaar geleden waren infectieziekten nog de voornaamste doodsoorzaak. Afhankelijk van naar welke tijdsperiode men kijkt, ziet men andere snel verspreidende epidemieën de wereld overspoelen. Denken we maar aan de pest, pokken, dysenterie, tyfus en cholera. Vaak was de ziekte verbonden aan een oorlog of misoogst. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog leidde de Spaanse griep tot miljoenen doden.
Het verhaal van epidemieën door de eeuwen heen wordt gebracht door professor Isabelle Devos (UGent). Ze brengt een verhaal over de epidemie zelf, maar ook over hoe men ermee omging en welke maatregelen men nam tegen verdere verspreiding.
Praktisch:
Cultureel Centrum de Brouckere, congreszaal
17 oktober 2022 om 20 uur
Leden gratis, niet leden: 3 euro.