Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 70

Studiedag Historiesvzw:
Inclusief werken met vrijwilligers in de erfgoedsector

Hoe werk je als erfgoedorganisatie samen met vrijwilligers in maatschappelijk kwetsbare posities, oftewel vrijwilligers met een afstand tot de arbeidsmarkt? Waarvoor kan je ze inzetten en hoe doe je dat zodat het een win-win is voor beide partijen? Of kies je er als organisatie bewust voor om vooral in te zetten op wat je voor die vrijwilligers kan betekenen?
Deze vragen stelden we aan verschillende erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel die kwetsbare vrijwilligers betrekken bij hun vrijwilligerswerking, waaronder verschillende vrijwilligersverenigingen, erfgoedcellen en musea. De interviews met goede voorbeelden werden verwerkt in een brochure met handvaten en tips voor erfgoedorganisaties. De Nederlandstalige publicatie stellen we voor op de studie- en ontmoetingsdag.

Op het programma staan boeiende lezingen van An Van den Bergh (Het Scheldeoffensief – Muziekmozaïek – Demos) en Lode Vermeersch (HIVA-KULeuven), rondetafelgesprekken en een rondleiding bij twee goede voorbeelden: Museum Dr. Guislain en het DSMG.
Meer informatie vindt u hier.