Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 70

Heemkring Houtland-Torhout: Uitstap: Mechelen, Putte en Rijmenam

Op zaterdag 3 september 2022 bezoeken de deelnemers het zuiden van de huidige provincie Antwerpen. Mechelen heeft u misschien al eens bezocht, maar nu worden de minder gekende kanten van de stad opgezocht. Via een stadswandeling maakt men kennis met de Hanswijkbasiliek, het Groot Begijnhof, huis ‘De Zalm’, en nog veel meer.
In Putte wordt het heemmuseum bezocht, waar kennis wordt gemaakt met het dagelijkse leven van vroeger. Bijzonder is de collectie lingerie en ondergoed, maar het museum belicht heel veel aspecten. Daarna volgt een typisch streekgerecht waardoor iedereen helemaal onderdompeld wordt in het vroegere leven op de grens van Mechelse Groentestreek en Zuiderkempen.
Rijmenam heeft een oude geschiedenis. Er wordt gestart met een lokaal heemkundige die het verhaal van het dorp uit de doeken doet. Eindigen doet men onder meer met een demonstratie machinaal maken van klompen.
Praktisch: Vertrek: 7.30 u parking achterkant station Terug: 19.30 u parking achterkant station Prijs: leden (ieder gezinslid) : 55 € // niet-leden: 60 € (inbegrepen middagmaal, pannenkoek, vervoer, gidsen) Inschrijven kan t.e.m. 19 augustus – betaling op BE45 4738 3527 0189 van Geschied- en Heemkundige Kring, Tulpenstraat 6, 8820 TORHOUT. De overschrijvingsdatum bepaalt in geval van een volzette bus. - namen van alle deelnemers bezorgen aan de ghkhoutland@gmail.com of Gilberte (050/21 18 89).