Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 70

Archeologische vondsten in de kijker in Wielsbeke

De Heemkundige vereniging Juliaan Claerhout-kring en de Werkgroep Erfgoed/Wielsbeke werken samen aan een activiteit rond de archeologische vondsten die gedurende de laatste periode in Wielsbeke ontdekt werden bij afgravingen van enkele industrieterreinen.
Deze activiteit wordt over 2 weekends gespreid en neemt een aanvang op zaterdag 3 september om 10u met een lezing door Johan Hoorne, archeoloog, gevolgd door de opening van een expositie in de bibliotheek Bibox, waarbij men gevonden artefacten kan bekijken.

Op zondag 4/9/22 organiseren ze een gezinsfietstocht 'SPEUREN NAAR SPOREN', langs verschillende sites op grondgebied Wielsbeke, waar diverse zaken 'ontdekt' werden. Startplaats is Bibox, inschrijving om13u - 14u ter plaatse: €5 p.p.
Het wordt een bewegwijzerde route, men ontvangt een brochure met enige uitleg, en er zijn prijzen te winnen!
Langs het parcours kan men een bezoek brengen aan DE IJZERTIJD(in de Bontekoewegel), waar de re-enactmentgroep Deuoxtonion hun tenten zal opstellen, het MIDDELEEUWS COLLECTIEF slaat hun kampement op tussen Lobeekstraat en Tumulusstraat . Verder maakt Sonia Mazereel een straattekening (aan de motorzaak Mabbe), ook in verband met dit onderwerp; uitleg is voorzien door een archeoloog in de gebouwen van het bedrijf Agristo.

De meest interessante vondsten worden getoond in een tijdelijke expositie in Bibox ( bibliotheek - Markt - Wielsbeke), waar men uitzonderlijk gedurende 2 weekends en ook tijdens de bib-openingsuren in de week deze collectie kan bezichtigen.

Het tweede weekend kadert in Open-Monumentendag: de expositie van de artefacten in Bibox is vrij toegankelijk, op die zondag 11/9 komt archeoloog Kilian Verhaevert de vondsten in Wielsbeke nader toelichten.
Deze activiteit wordt volledig uitgewerkt door vrijwilligers van de Erfgoedwerkgroep en de Juliaan Claerhout-kring.