Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 69

50 jaar Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke

De Geschied- en Heemkundige Kring “De Gaverstreke” bestaat 50 jaar. De kring werd gesticht op de vergadering van 8 februari 1972. De naam van de Kring verwijst naar de Gaverbeek die Waregem doorsnijdt en te Sint-Eloois-Vijve in de Leie uitmondt. Momenteel is er nog geen datum voor een officiële viering van het gouden jubileum gepland.
Onder impuls van Jaak Vaneeckhoutte, Rik Castelain, gemeentesecretaris Jozef Van Thuyne , Guy Algoet, prof. Marc Waelkens, drukker Pol Delmulle, Jos Colpaert en nog twee mensen van de firma Bekaert kreeg Waregem met een stichtingsvergadering op 8 februari 1972 op het gemeentehuis zijn Geschied- en Heemkundige Kring. Rik Castelain was net als Guy Algoet leraar aan het H. Hartcollege en kende al het klappen van de zweep als lid van de Oudheidkundige kring in Oudenaarde en Leiegouw in Oudenaarde. Guy Algoet werd als voorzitter aangeduid omdat die ‘thuisman’ was, m.a.w. altijd bereikbaar in Waregem. Eerste aanwinst was historicus Marcel Delmotte, eveneens leraar aan het H.Hartcollege. In Beveren-Leie waren ook al Michel Debrouwere en Etienne Ducatteeuw actief met historisch-heemkundige publicaties in Missiepost als ‘De Clocke’. Ook zij sloten zich aan bij de Waregemse Kring.
In 1973 kwam het eerste jaarboek uit met bijdragen van Jozef Vanthuyne, Marcel Delmotte, Guy Algoet en Rik Castelain, In 1974 waren er ook al bijdragen van Michel Debrouwere/Etienne Ducatteeuw, Maurits Coornaert, Paul Ameye en Leonce Ducatilon. In 1978 waren er naast de bijdragen over de verschillende Waregemse deelgemeenten al bijdragen over Anzegem, Wielsbeke en Zulte en in 1979 over Nokere. Meerdere omliggende gemeenten zijn geschiedkundig met mekaar verwant. Ondertussen was men eind vorig jaar al aan het 49 e jaarboek.
Bij de erfgoedvereniging heeft Willy De Bouvrie onlangs het voorzitterschap overgenomen van Guy Algoet, die wegens gezondheidsredenen ontslag nam en ere-voorzitter wordt. Redactiesecretaris en penningmeester is Leona Van Nuffel, die al enkele jaren geleden de taak overnam van Marcel Delmotte (eresecretaris). André Braet is bibliothecaris en webmaster. De redactieraad bestaat verder uit Filips Benoit, Rik Castelain, Bernard Delange, Etienne Ducatteeuw, Norbert Follens en Hendrik Ghistelinck.
De Gaverstreke werd een van de toonaangevende kringen in de provincie. Het is in 1974 lid geworden van Heemkunde West-Vlaanderen, waarvan Marcel Delmotte lange tijd het secretariaat waarnam. Waregem trad het laatst als gastheer op naar aanleiding van de gouw- of heemdag in april 2001.
De Heemkring kwam naar buiten met enkele merkwaardige tentoonstellingen. We vermelden de realisatie van ‘root-Waregem in beeld (1978), Desselgem in beeld (1979), Sint-Eloois-Vijve : zijn geschiedenis en zijn kunstenaars Emiel Claus, Jules Boulez en Modest Huys (1980), Het Daensisme en de Waregemnaar Leonce.

.