Nieuwsbrief Sprokkels 2022 nr. 68

Colloquium Jean Baptiste Bethune

Op 25 april 2021 werd de 200ste verjaardag herdacht van de geboorte van Jean Baptiste Bethune (1821-1894) met een themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen. De coronapandemie duwde het dan eveneens geplande colloquium naar mei 2022.
Bethune is immers niet de eerste de beste. Deze Kortrijkzaan, actief vanuit Brugge en Gent, mag worden bestempeld als een van de grootmeesters van de neogotiek. Hij maakte naam als architect van kastelen (bv. Loppem) en landhuizen (bv. Sint-Denijs-Westrem), abdijen (bv. Maredsous) en vrouwenkloosters (bv. Gistel en Vivenkapelle), kapellen (bv. Zwevegem) en kerken (bv. Vivenkapelle, Begijnhof Sint-Amandsberg, Dadizele).
maar nog meer was hij de ontwerper van interieurs, inclusief meubilair, gebrandschilderde ramen en medaillons, edelsmeedwerk; boekbanen en kleingrafiek om textiel niet te vergeten.
Meester Bethune is vaak in een adem genoemd en vergeleken met de Franse grootmeester Emmanuel Viollet-le-Duc. Zelf was hij een adept van de Engelse architect Augustus Welby Northmore Pugin.
Redenen te over voor de Stichting Jean van Caloen (Loppem), de Stichting de Bethune (Marke) en KADOC-Leuven om een balans op te maken van het leven en werk van deze veelzijdige ontwerper.
Het colloquium wil op een internationaal vergelijkende wijze het hierboven geschetste oeuvre nader bekijken en betekenis geven. het programma reikt daarbij inzichten aan vanuit ouder en vooral recent onderzoek. Een kritische terugblik die boeiende discussies niet schuwt.

• Het colloquium vindt plaats op vrijdag 6 en zaterdag 7 mei in het kasteel van Loppem. Een uitgebreid programma vindt u hier.