Nieuwsbrief Sprokkels 2021 nr. 65

Historiesvzw zoekt: projectmedewerker participatieve databank

Gezocht: een geëngageerde projectmedewerker die mee de schouders zet onder een innovatieve Vlaamse databank in samenwerking met vrijwillige en professionele onderzoekers. Histories is dé dienstverlener voor erfgoedvrijwilligers en hun erfgoedpraktijken. Zij ondersteunen heemkundigen, genealogen, traditiedragers, metaaldetectoristen en andere verenigingen die vanuit passie zorg dragen voor ons cultureel erfgoed. Histories is een jonge (fusie-)organisatie in volle ontwikkeling maar met een lange historiek. Momenteel tellen we 11 gedreven medewerkers en 5 nieuwe talenten die stage lopen. Door de werking in zelfsturende teams is er veel ruimte voor initiatief en vernieuwing.

De komende jaren wil Histories, door het oprichten van een databank, de aandacht richten op kwetsbare, moeilijk vindbare datasets die de afgelopen decennia door vrijwilligers zijn gecreëerd over erfgoedcollecties in Vlaanderen. De nieuwe linked open data-databank genaamd CoDE-x valoriseert onderzoek en stimuleert afstemming en samenwerking, zowel binnen het vrijwilligersveld als met academici en collectiebeherende instellingen.
Voelt u zich geroepen om in dienst te treden bij Historiesvzw als projectmedewerker? Hier vindt u meer uitleg.