Nieuwsbrief Sprokkels 2021 nr. 65

Onthulling portret en voorstelling boek over kunstschilder Valentin Henneman.

Heemkring Oostkamp is al een tijdje bezig met onderzoek naar het leven en werk van de Oostkampse kunstschilder Valentin Henneman (1861-1930). Na studies aan de academies van Brugge en Antwerpen werd Valentin een veelgevraagd portretschilder: hij schilderde portretten van Brugse en Oostkampse notabelen, adellijke families, bisschop J. Faict, enz. In 1904 reisde hij voor het eerst naar de Verenigde Staten. Daar stond hij aan de wieg van de Commmonwealth Art Colony in Boothbay Harbor in Maine (in het noord-oosten van de V.S. Hij zou er jaarlijks terugkeren. Vanaf WOI verbleef hij permanent in Bangor, Maine. Valentin Henneman stierf er in 1930.
Dit jaar kon Heemkring Oostkamp een verdwenen portret geschilderd door Valentin Henneman op de kop tikken. Het stelt de Brugse drukker Pieter Raoux voor. Raoux stond onder meer aan het hoofd van de Sint- Augustinusdrukkerij in Brugge. Het schilderij bevond zich in slechte toestand. HKO wou het portret laten restaureren en startte daarom een crowdfundingsproject op, in samenwerking met Histories vzw. In het kader van het project 'Geef om erfgoed' ondersteunt Histories vzw verenigingen in hun poging om waardevol erfgoed te redden. HKO was de eerste heemkring die hierop inging. En met succes. Door de giften van meer dan 80 crowdfunders en dankzij een gift van Lions Club Oostkamp werd het beoogde bedrag gehaald. Intussen werden het portret en het kader gerestaureerd. Voor HKO was het evident dat het portret op een openbare plek zou worden opgehangen en aldus werd teruggegeven aan de gemeenschap. Daarom werd gekozen voor een plek in het gemeentehuis van Oostkamp waar nog twee schilderijen van Valentin Henneman hangen.
Op 10 oktober 2021 werd het portret officieel onthuld in bijzijn van de crowdfunders, bestuursleden van Lions Club Oostkamp en HKO en van leden van de gemeenteraad.
Hiermee is HKO de eerste heemkring die een crowdfundingsproject tot een goed eind brengt.

De voorstelling en verdeling van dit boek zal plaats vinden in het voorjaar 2022. In dit boek van 256 pagina met meer dan 200 foto's wordt het leven en werk van deze boeiende kunstenaar toegelicht.
Alle info
Kostprijs 29,95 euro (eventueel met 8 € verzendingskosten).
Storten op rekeningnummer : BE39 7380 0147 4119  van Heemkring Oostkamp