Nieuwsbrief Sprokkels 2021 nr. 62

Vrije Basisschool De Wijzer grote overwinnaar in schrijfwedstrijd Zonnebeekse Heemvrienden.

Voor het vijfde jaar op rij organiseerde de heemkring Zonnebeke een schrijfwedstrijd voor de leerlingen van de lagere scholen. Met deze wedstrijd willen ze de leerlingen van het zesde leerjaar aanmoedigen om een ‘artikel’ te schrijven over het plaatselijk verleden.
Het thema was dit jaar ‘De Nacht’. Het moest op de een of andere manier iets uit de geschiedenis van Groot-Zonnebeke behandelen.
De werkjes werden gepubliceerd in het tijdschrift Zonneheem.
VBS De Wijzer viel veelvuldig in de prijzen met o.a. een bijdrage van Vic Depuydt over de 24 uren van Ieper, maar de algemene laureaten waren Lotte Warlop en Jera Coghe met een stuk over een krijgsgevangene in oorlogstijd. Alle deelnemende scholen en prijswinnaars werden door de heemkring bedacht met waardevolle boekenbonnen.

Aanvullende reactie van de heemkring:

Ondanks de corona voortdurende crisis zijn we er in geslaagd om de schrijfwedstrijd volledig af te werken. Onze juryleden overlegden via mail en telefoon, maar alle werkjes werden tijdig geëvalueerd. We bezorgden de scholen elk afzonderlijk en persoonlijk de resultaten en de boekenbonnen. We hadden natuurlijk allemaal liever een volwaardige proclamatie gehad, maar ook dit jaar was dit onmogelijk. Laat ons hopen dat voor de editie van 2022 alles opnieuw zijn normaal verloop zal kennen, al schreven we verleden jaar net hetzelfde. De leerlingen en hun leerkrachten kregen dit jaar allemaal een verzorgd boekje met alle ontvangen werkjes samengebundeld. Deze uitgave was enkel mogelijk omdat we dit jaar op de steun mochten rekenen van ons softwarebedrijf 'Intradev BVBA' Moorslede, dat een deel van de kosten voor het drukwerk op zich nam.