logohkwvl

Nieuwsbrief Sprokkels 2020 - nr. 59

Heemkring De Gaverstreke: 48e Jaarboek

De Waregemse Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke brengt eind dit jaar met een nieuw jaarboek opnieuw een vervolg van haar speurwerk naar het Waregemse verleden. Hoewel de kring zoals allen dit jaar geteisterd werden door de coronacrisis, kon dank zij de medewerking van meerderen toch dit jaarboek afleveren. Gelukkig was de inhoud van het boek al grotendeels ingevuld, toen het virus ons grotendeels heeft lamgelegd.
Het nieuwe jaarboek opent met een in memoriam gewijd aan medewerker André Vandewiele. Twee nieuwe bijdragen worden van hem gepubliceerd. De kring zal hem in de toekomst zeker missen. In zijn laatste bijdragen heeft hij het over het begin van Waregem Koerse en over in Waregem gevonden vreemde munten. Ook op wielergebied had Waregem heel wat te bieden. Willy De Bouvrie getuigt van de bijzondere geschiedenis van wielerclub ‘Waregem Vooruit’ en hun bijdrage tot de ontwikkeling van de wielersport hier.
Etienne Ducatteeuw brengt nog een aanvulling op zijn reeks over de evolutie van de bewoning en de gebouwen tussen Leie en Gaverbeek. Er valt immers nog heel wat te vertellen om deze ontwikkeling te schetsen en te zien groeien naar de dag van vandaag toe.
Op onderwijsgebied is er natuurlijk het college en O.-L.-Vrouw-Hemelvaart. Maar ook toen de paters oblaten in Waregem verschenen, begonnen ze een junioraat. Het begon in 1919. Later zou het uitgroeien tot een volwaardig college, dat samensmolt in de fusie met het bisschoppelijk college. We volgen hen in de bijdrage van Norbert Follens van start tot einde.
Over de oorlogen, zowel de eerste als de tweede wereldoorlog, werd al heel wat geschreven. In het 48e jaarboek blijven we in een bijdrage van Leona Van Nuffel nog even stilstaan bij de slachtoffers, die vielen tijdens de veldtocht 1940-1945 in de omgeving van Desselgem.
Met Geert Desmet en Filips Benoit duiken we verder de geschiedenis in met Jan Borne, pleegkind van Jan della Faille. Jan startte met een inkoopfiliaal van zijde in Verona en klom steeds hogerop in de internationale handel. We zijn getuige van zijn uitgebreid patrimonium hier in de streek. De genealogische link van Jan Borne uit Sint-Eloois-Vijve wordt gelegd met de familie Desmet en de familie Vandenberghe.
André Braet heeft het in deel twee van de familiegeschiedenis Vander Bauwede over drie generaties Waregemse herenboeren. Naast het Goed ter Bauweede teerden zij op bezittingen van Kortrijk tot Deinze. Ze plooiden geheel terug tot Waregem en lieten ons een wapenzegel na, kenmerkend voor de stad. Wie waren zij?
Een korte mengelmare van Rik Castelain brengt ons naar de familie Pie(r)vaeke uit Sint-Eloois-Vijve. Daar heeft hij het ook nog over een agressieve vrouw. We kijken verder met Filips Benoit nog naar noodmaatregelen wegens het stilvallen van de administratie op het platteland op het einde van de 16de eeuw ten gevolge van de troebelen tussen protestanten en malcontenten. Ook Waregem en de gehele streek deelde in de brokken. Bij het kijken naar de middeleeuwen komen we nog vrij-eigen gronden in Waregem tegen. Wat was dat en waar lagen die?
Etienne Ducatteeuw staat in een sprokkeling nog stil bij een Desselgemnaar die terecht kwam onder de guillotine. Het was de laatste terechtstelling in Kortrijk. In een naklank wordt het artikel van vorig jaar over de Waregemse dekens nog aangevuld met een interessante reactie.
Het 48e jaarboek kan bekomen worden door storting van 22 euro op rekening BE12 0680 5030 1092 van De Gaverstreke, Waregem. Wegens de bijzondere omstandigheden kan de gebruikelijke lezing in december met ophaling van de bestelde jaarboeken niet doorgaan. Bestelde boeken worden eind december geleverd door één van de medewerkers.