logohkwvl

Nieuwsbrief Sprokkels 2020 - nr. 59

Heemkring Moorslede:
ART DECO bij de wederopbouw van kerken in de frontstreek na W O I - Ludo Hameeuw.

Na WO I werden in de frontstreek tussen Nieuwpoort en de Franse grens meer dan 100 kerken en kapellen heropgebouwd of grondig hersteld. Ze zijn ons vertrouwd, statige gotische kerken zoals we ze kennen van de prentbriefkaarten van voor de oorlog op nieuw opgetrokken kerken in de ons zo vertrouwde en kenmerkende regionalistische stijl met gotische inslag, op enkele uitzonderingen na. Maar wat ons minder bekend is, is dat voor de afwerking binnenin in meerdere gevallen werd gekozen voor de modernistische stijl van de art deco. Dat vinden we terug in altaren, meubilair, kandelaars, kroonluchters, glasramen, heiligenbeelden, wanddecoratie en vloerpatronen.
Ludo Hameeuw, architect, brengt in deze publicatie een selectie van 22 kerken en wipt daarvoor ook even de grens over. Een tip om in alle rust met deze geïllustreerde streekgids op stap te gaan en dit onbekende patrimonium te ontdekken.
Publicatie: Heemkring Moorslede, bestellen via contact@heemkringmoorslede.be, A4, 54 blz., Prijs: leden 12 € - niet-leden 14 € (verzending + 2 €)